senior love
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

senior love

العشاق

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

لكل شخص عايز يتزوج من اى واحده قريبته اوى

كاتب الموضوعرسالة
Senior Management
Admin
Admin
Senior Management

لكل شخص عايز يتزوج من اى واحده قريبته اوى Empty
مُساهمةموضوع: لكل شخص عايز يتزوج من اى واحده قريبته اوى   لكل شخص عايز يتزوج من اى واحده قريبته اوى I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 22, 2009 7:40 pm

لأن السينما والأدب فى أى مجتمع يمثلان مرأة عاكسة لأحواله وعاداته ، لذلك نجد العديد من أفلامنا ومسلسلاتنا العربية مليانة قصص حب وزواج بين البطل وبنت عمه ، أو البطلة وابن خالها ، يعنى حاجى زى كده ، المهم إنهم من العيلة نفسها !
وفى ظل العادة الأسرية التى تتلخص فى كلمات من نوعية " شدى حيلك وهاتى عروسة ليوسف ابنى " ! أو " الله .. بنتك زى القمر ، خلاص تعالى نقرأ فتحتها على شريف ابنى " ، وطبعاً الأخ يوسف والباشا شريف وأمثالها بيكونوا يادوب عايشين فى " اللفة " !
الغريب فعلاً أننا لسه بنفكر بالطريقة نفسها إلى اليوم ، على الرغم من علمنا بأن زواج الأقارب خطر جداً على المولود ، فأحدث دراسة أجريت بقسم الوراثة الإكلينيكية بالمركز القومى للبحوث على حالات الأطفال الذين يعانون " التخلف العقلى " أكدت أن 65 % منهم كانوا لآباء وأمهات أقارب من الدرجتين الأولى والثانية ، بالإضافة أيضاً إلى زيادة احتمال ولادة ما يعرف بـ " الطفل المغولى " ومع ذلك فإن الإحصاءات الرسمية تؤكد أن حالات الزواج بين أقارب الدرجة الأولى ينتشر بين شباب مصر بنسبة تصل إلى39% من حالات الزواج عموماً !
عمر جمال ، أولى دار علوم جاوب بسؤال : الحجات دى قاعدة وللا احتمالات ؟!
قلت : إن النسبة الغالبة تميل لحدوث ذلك لكن طبعاً هناك حالات خرى تمر بسلام .
فقال عمر : خلاص ، يبقى خير الأمور الوسط ، كل واحد بيحب بنت عمه وناوى يدخل دنيا ، يروح يعمل تحاليل وفحوصات أولاً قبل الدخول فى خطوات الخطبة حتى .. لو كان خير خلاص ، ولو الاحتمالات إياها موجودة يبقى الطيب أحسن والبنات زى الهم على القلب !
باللهجة نفسها قال كريم فتحى ـ حقوق القاهرة ـ: لو ده حصل معايا أنا وبنت عمى .. عندى استعداد اختار لها عريس غريب عن العيلة بنفسى ، لأحميها وأحمى نفسى من ذلك ، لأنى ممكن أتحمل الفراق لكن مش ممكن أتحمل نتائج مغامرة زى دى !
أخيراً قالت شيرين عبد المجيد ـ حقوق القاهرة ـ : أيضاً أنا تابعت جلقة لمفيد فوزى عن الحكاية دى ، وشفت فعلاً صور الأطفال بنفسى ، لكن المتعلمين أو لناس بيخالفوا الدراسات اللى درسوها !
https://seniorlove.ahlamontada.net

لكل شخص عايز يتزوج من اى واحده قريبته اوى
صفحة 1 من اصل 1